Verslag van onze World Teacher in Ghana

World Teacher, de reis van mijn leven

Weer naar Ghana. Dit wordt de zesde keer, deze keer ga ik als World Teacher met Edukans naar Hohoe, Volta Region. Ik ga mijn passie voor onderwijs inzetten in het land dat mijn hart gestolen heeft. Een bezoek aan Ghana is reizen tussen twee uitersten. We bezoeken dorpen waar de tijd stil lijkt te staan. Waar geleefd wordt zoals eeuwenlang door heel West-Afrika het leven was. In Ghana zijn de onderwijsontwikkelingen al wat verder, maar tegelijkertijd is onze kennis en ervaring nog steeds hard nodig. We gaan met achttien Nederlandse collega’s werken aan de verdere verbetering van het onderwijs. De Ghanese collega’s hebben onder andere behoefte aan active learning methods (ALM’s).

In Ghana wordt veel frontaal lesgegeven. De docent herhaalt de lesstof van de vorige les, de leerlingen herhalen de docent. Dan volgt een uitleg van de nieuwe lesstof. Dit wordt ook door de leerlingen herhaalt. En tot slot volgt een oefening. Deze opdracht schrijft de docent op het bord. De leerlingen schrijven en maken de oefening in hun schrift. Het kan bijvoorbeeld gaan om vijf vervoegingen van werkwoorden in het Engels of drie rekensommetjes. In het schrift van de leerlingen staan de uitwerkingen van de opdrachten. Deze worden door de docenten nagekeken. Er mogen geen aantekeningen in gemaakt worden en ook voor kladwerk mogen de schriften niet gebruikt worden. De Ghana Education Service controleert de lesvoorbereidingen van de docenten en de schriften van de kinderen. Beide moeten aan een aantal voorwaarden voldoen.

Ik ga in de eerste week met acht Nederlandse collega’s naar Likpe Mate. Een dorpje in landelijk gebied vlakbij de grens met Togo. Hier staat een kleine Junior High school. Er werken zo’n zes docenten, zij geven met elkaar vorm aan het onderwijs aan zo’n 60 leerlingen.

We worden heel hartelijk welkom gegeten op de school. We gaan bij de pastoor langs en brengen een bezoek aan de chief. Waarna we eindelijk echt kunnen beginnen aan het programma. Samen met Sanne ga ik diverse lessen observeren. We bekijken lessen van Arnold (science), John (BDT) en Solomon (mathematics). Sanne en ik willen Arnold graag helpen bij zijn lessen. Hij wil graag dat wij een les gaan geven. Dit doen we niet. We helpen wel bij de voorbereiding van twee lessen. Op donderdag wordt ons programma onderbroken door een bijeenkomst van de Ghana Education Service. Tijdens deze SPAM wordt er gekeken naar examenresultaten van beide middelbare scholen. Alle betrokkenen krijgen gelegenheid te reageren. Dit zijn er nogal wat. De meisjes, de jongens, de ouders, de teacher en de Dutchies. Vrijdagochtend krijgen we nog even de gelegenheid om te observeren en te assisteren tijdens lessen. Waarna we vrijdagmiddag met leerlingen en docenten een toeristisch uitje maken naar de nabijgelegen berg en grotten.

In de tweede week ga ik naar Adabraka. Een islamitische basisschool. Dag 1 observeer ik weer een aantal lessen. Zo woon ik een Ewe les bij in grade 1, een mathematics en English lesson in grade 4 en een mathematics lesson in grade 2. We zien mooie dingen. Maar helaas ook minder mooie dingen. Op deze school wordt nog regelmatig met een stok (kane) geslagen. Hierover gaan we het gesprek aan met de docenten. Geen gemakkelijke gesprekken, maar wel met resultaat. In elk geval voor deze week.

Tijdens de ‘final meeting’ op vrijdag bespreekt ook Richard van Savana Signatures het gebruik van de ‘kane’ met de docenten en scholleiders. Het slaan van leerlingen is ook in Ghana verboden.

Ik heb een hele mooie ervaring opgedaan in Ghana.

Jantien de Jong (docente locatie Lemmer)

Lestijden en vakantierooster

Benieuwd naar onze lestijden en het vakantierooster 2018-2019?

Open dagen 2019

Vind hier alle informatie over onze open dagen in 2019.