Talentontwikkeling

Het Zuyderzee Lyceum is een ambitieuze school waar veel mogelijk is. Wij bieden verschillende talentenstromen aan.

Heb je een talenknobbel? Doe dan mee met ons versterkt talenonderwijs. Je krijgt extra lessen in Engels, Frans of Duits en oefent voor een examen of jouw niveau. Ben je gek op sport? Dan kun je meedoen met onze speciale sporttrajectgroep of kies je Bewegen Sport en Maatschappij als examenvak.

Vind je vreemde talen interessant? Ben je goed in Engels, Frans of Duits?

Heb je voor je vervolgopleiding een goede taalbeheersing nodig? Meer kans op toelating bij selectie aan de poort? Dan is versterkt talenonderwijs misschien iets voor jou! Op het Zuyderzee Lyceum geven we versterkt talenonderwijs.

Wij bieden extra uren Engels, Frans en Duits aan bovenop de verplichte uren. Deze extra uren benutten we voor verdieping of verbreding van de lesstof. Je kunt een internationaal erkend certificaat behalen.

Er zijn examens (op verschillende niveaus) voor de verschillende talen:

Sport Traject Groep
Sportieve leerlingen uit klas 1, 2 en 3 kunnen zich op het Zuyderzee Lyceum aanmelden voor de Sport Traject Groep, oftewel de STG. Naast de reguliere LO-lessen (twee keer per week) volg je dan één keer per week tijdens de ZL-uren “STG”, waarbij je in aanraking komt met bekende maar ook met vele nieuwe en onbekende sporten. Met STG kies je voor een sportiever & gezonder schoolleven.

LO/BSM
In de 4e klas van havo en vwo kun je LO kiezen als examenvak. Het vak heet BSM(bewegen, sport en maatschappij).
De nadruk ligt bij BSM niet alleen op lichamelijke kwaliteiten, maar ook op tactisch inzicht en sociale aspecten. Ook leer je een sporttoernooi te organiseren en help je mee met de diverse sportevenementen die het Zuyderzee Lyceum organiseert.

Dit zie je terug in de lessen waar je creatief kunt zijn. En… heb je onze schoolband al eens gehoord? Deze geweldige leerlingen kunnen hun eigen hobby de school inbrengen: muziek maken en leren tegelijk!
We organiseren veel activiteiten die met Kunst en Cultuur te maken hebben, omdat we het belangrijk vinden om naast lessen op school ook buiten de school te leren.

Tijdens deze lessen werken we twee lesuren per week aan alle aspecten van theater. Onderwerpen die aan bod komen zijn onder anderen: stem, lichaam, beweging, timing, ritme, podiumpresentatie en tekstbehandeling en -beleving.

De theaterklas is bedoeld voor enthousiaste en gedreven leerlingen die graag wat extra’s willen doen op het gebied van theater. Als je al of theaterles hebt is dat mooi, maar het is zeker geen vereiste. Een open en onderzoekende werkhouding wel. Elke brugklasser die meer met theater bezig wil zijn is van harte welkom!

We hebben mooie lokalen en we hebben wetenschappelijke uitdagingen op gebied van wiskunde, biologie, natuur –en scheikunde voor je.  Jaarlijks doen veel leerlingen uit alle klassen bijvoorbeeld mee met de Kangoeroewedstrijd, Wiskunde Olympiade en de Informatica Olympiade.

Wanneer je een talent bent in sport, muziek of dans, dan kun je op het Zuyderzee Lyceum in aanmerking komen voor maatwerk. We willen graag dat je op twee vlakken kunt blijven presteren; zowel op school als in jouw tak van sport (of op muziek- of dansgebied). In overleg met jou en jouw ouders kunnen we afspraken maken over bijvoorbeeld vrijstellingen voor een bepaald vak en/of omzettingen in het rooster. De vrijgekomen tijd kun jij dan inzetten om huiswerk te maken waar je anders niet zo goed aan toe komt, omdat je moet trainen, spelen of oefenen. Uiteraard hopen we je later terug te zien op de Olympische Spelen, in een grote musicalproductie of op het podium van een (inter)nationaal orkest.

Ook binnen de school bieden we je de kans om uitdagende projecten te volgen als je meer uitdaging nodig hebt.